Žēlsirdības svētbilde
- Dieva žēlsirdības godināšanaveidi Svētbilde+Kronītis+Stunda+Svētki+Izplatīšanapamats Paļāvība uz Dievu + Žēlsirdības darbi tuvākajiemavots svētās Māsas Faustīnes Kovaļskas Dienasgrāmata
Tātad,
svētbilde ir tapusi pēc paša Jēzus gribas. Tā ir visas vēsts
par Dieva žēlsirdību, kuru Jēzus atklāja caur sv. Māsu
Faustīni, zīme un vizuāla sintēze. No vienas puses šī vēsts
mums atgādina Dieva žēlsirdīgās mīlestības pret cilvēku
noslēpumu, kas ir atklāts Svēto Rakstu lappusēs, kā arī aicina
veidot kristīgu paļāvības nostāju pret Viņu un žēlsirdību
pret tuvākajiem. Vienlaikus šī vēsts ir kā trauks žēlastību
smelšanai, kam Jēzus piesaistīja daudzus apsolījumus. Ar paļāvīgu
lūgšanu šīs svētbildes priekšā, kurai līdzi iet žēlsirdības
darbi pret tuvākajiem, Jēzus saistīja visādu žēlastību un
laicīgo labumu (ja tie atbilst Dieva gribai) vispārīgu apsolījumu,
bet arī īpašus apsolījumus: pestīšanas žēlastību, sekmes
kristīgās pilnveidošanās ceļā un laimīgas nāves žēlastību.
Pirmo
Dieva Žēlsirdības svētbildi uzgleznoja mākslinieks Eugeniušs
Kazimirovskis (Eugeniusz Kazimirowski) savā darbnīcā Viļņā
1934. gadā, Māsas Faustīnes vadībā. Kopš tā laika ir
uzgleznotas daudzas dažādas Žēlsirdīgā Kristus attēla
versijas, kas tika gleznotas pēc Māsas Faustīnes vīzijas un
atrodas baznīcās un kapelās visā pasaulē. Sevišķu vietu šajā
ikonogrāfijā un Dieva Žēlsirdības kultā ieņem brīnumdarītāja
svētbilde no Žēlsirdības Dievmātes Māsu Kongregācijas klostera
kapelas Dieva Žēlsirdības Sanktuārijā Krakovā-Lagevnikos
(Kraków-Łagiewniki). Šajā svētbildē piepildījās Jēzus vārdi:
'Es vēlos, lai šo svētbildi godinātu sākumā jūsu kapelā un
visā pasaulē’ (Dienasgrāmata 47), kaut gan tā nebija ne pirmā
svētbilde, kas gleznota Māsas Faustīnes vadībā, ne pirmā
svētbilde viņas Kongregācijas kapelās. Šo Kristus svētbildi
ticīgie tur neparastā godā, tā ir slavena daudzu žēlastību
dēļ, un tās kopijas un reprodukcijas var atrast visur, visos
pasaules kontinentos.
Svētbildes izskats
Šīs
svētbildes izskatu Kungs Jēzus atklāja Māsai Faustīnei vīzijā
Plockā (Płock) 1931. gada 22. februārī (D. 47). Jēzus ir baltās
drēbēs. Labā roka ir pacelta svētībai, ar kreiso roku Jēzus
pieskaras drēbēm uz krūtīm, no kurienes iziet divi lieli stari:
sarkans un blāvs. Svētbildes uzrakstā ir vārdi: 'Jēzu, es
uzticos Tev' (vai: 'Jēzu, es paļaujos uz Tevi').
Augšāmceltajam Kristum ir baltas drēbes. Labo roku Viņš paceļ 'svētībai'. Šīs svētbildes vīzijas aprakstā nav runa par to, līdz kādam augstumam jābūt paceltai rokai svētības žestā. Uz svētbildes, kuru gleznoja Eugeniušs Kazimirovskis, pozējot pr. Mihalam Sopočko, Jēzus labā roka ir pacelta līdz plecam, jo tāds svētības rits bija pieņemts tajos laikos. 'Dienasgrāmatas' gaismā nav nekādas nozīmes tam, vai roka ir pacelta līdz plecam, vai augstāk. Svarīgs ir tikai tas, lai labā rokā 'būtu pacelta svētībai' (D. 47).
Augšāmceltajam Kristum ir baltas drēbes. Labo roku Viņš paceļ 'svētībai'. Šīs svētbildes vīzijas aprakstā nav runa par to, līdz kādam augstumam jābūt paceltai rokai svētības žestā. Uz svētbildes, kuru gleznoja Eugeniušs Kazimirovskis, pozējot pr. Mihalam Sopočko, Jēzus labā roka ir pacelta līdz plecam, jo tāds svētības rits bija pieņemts tajos laikos. 'Dienasgrāmatas' gaismā nav nekādas nozīmes tam, vai roka ir pacelta līdz plecam, vai augstāk. Svarīgs ir tikai tas, lai labā rokā 'būtu pacelta svētībai' (D. 47).
Dažus
šīs svētbildes izskata elementus Kungs Jēzus izskaidroja
atsevišķās atklāsmēs Viļņā 1934. gadā, kad Jevgēnija
Kazimirovska darbnīcā, Māsas Faustīnes vadībā, tapa pirmā
svētbilde, gleznota pēc Plockas vīzijas [shēmas]. Kad Jēzum
jautāja par staru nozīmi, Viņš atbildēja: 'Šie divi stari
nozīmē asinis un ūdeni. Gaišais stars nozīmē ūdeni, kurš
attaisno dvēseles; sarkanais stars nozīmē asinis, kas ir dvēseļu
dzīve... - Šie divi stari izgāja no Manas žēlsirdības dzīlēm
brīdī, kad Mana mirstošā sirds tika ar šķēpu atvērta uz
krusta' (D. 299). Tāpēc, šķiet, nepareizi gleznot šos starus kā
gaismu, kas iziet uz visām pusēm, arī uz augšu. Šie stari iziet
no sirds apvidū pavērtā apģērba, tomēr uz svētbildes Jēzus
sirdij jābūt neredzamai.
Nākamais
svētbildes elements attiecas uz Jēzus skatienu. 'Mans skatiens no
šīs svētbildes ir tāds, kā skatiens no krusta' (D. 326) - tādus
Kunga Jēzus vārdus Māsa Faustīne ierakstīja 'Dienasgrāmatā'.
Daži, viņu vidū arī pr. M. Sopočko, šos vārdus interpretēja
burtiski: 'kā no krusta', tas nozīmē no augšas uz leju. Citi
saka, ka šos vārdus vajag interpretēt garīgā, nevis burtiskā,
veidā. Vārdi: 'Mans skatiens no šīs svētbildes ir tāds, kā
skatiens no krusta' nozīmē žēlsirdīgu skatienu, tādu, kam rūp
cilvēks, kas viņu meklē un kurš vispilnīgāk atklājās tieši
uz Kristus krusta.
Starp
šīs svētbildes būtiskiem elementiem, kuri ir nesaraujami ar to
saistīti, ir vārdi: 'Jēzu, es uzticos Tev' (vai: 'Jēzu, es
paļaujos uz Tevi'), kuriem ir jābūt ievietotiem uzrakstā. Māsas
Faustīnes biktstēvs Viļņā, kurš rūpējās par pirmās
svētbildes gleznošanu, jautāja Māsai Faustīnei, vai uzrakstā
var būt citi vārdi, piem.: 'Kristus, Žēlsirdības Karalis' (D.
88). 'Jēzus man atgādināja - viņa rakstīja <Dienasgrāmatas>
lappusēs - kā bija man teicis pirmajā reizē, tas ir, ka šiem
trim vārdiem ([poliski: 'Jezu, ufam Tobie']) ir jābūt redzamiem.
Šie vārdi ir šādi: Jēzu, es uzticos Tev. Es sapratu, ka Jēzus
vēlas, lai būtu ievietota visa formula' (D. 327).
Viss
būtiskais Žēlsirdības vēstījumam, ko Jēzus deva caur Māsu
Faustīni, tai skaitā arī Dieva Žēlsirdības svētbildes izskats,
ir aprakstīts viņas 'Dienasgrāmatā'. Par to mūs pārliecina
Jēzus vārdi Māsai Faustīnei viņas dzīves noslēgumā: 'Esi
mierīga, Mana meita, šis žēlsirdības darbs ir Mans, tajā nav
nekā tavējā; Man patīk, ka tu uzticīgi pildi to, ko Es tev
pavēlēju, tu neesi ne pielikusi, ne atņēmusi nevienu vārdu' (D.
1667).
Pēc
šīm precīzajām instrukcijām ir zināms, kā gleznot Žēlsirdīgā
Jēzus svētbildi, tomēr neskatoties uz to, ir parādījušās
daudzas nepareizas gleznas. Visbiežāk trūkst vārdi svētbildes
uzrakstā: 'Jēzu, es uzticos Tev'. Reizēm tiek uzgleznota Sirds vai
kronis uz galvas, lai pasvītrotu to, ka stari izgāja no Sirds, bet
Jēzus uz svētbildes ir Žēlsirdības Karalis. Sastopamas arī
Jēzus vaiga reprodukcijas ar uzrakstu: 'Jēzu, es uzticos Tev'.
Pastāv ne tikai Žēlsirdīgā Jēzus gleznotās svētbildes, bet
arī statujas, ciļņi vai dažādās modernās tehnikās veidoti
attēli. Kultam der svētbildes, jo Kungs Jēzus norādīja uz šādu
sava attēla veidu, sakot: 'uzglezno svētbildi pēc izskata, kuru tu
redzi, ar uzrakstu: Jēzu, es uzticos Tev' (D. 47).
Svētbildes teoloģiska nozīme
Šīs
svētbildes teoloģisko nozīmi pr. M. Sopočko saista ar Kunga Jēzus
vēlmi, lai tā tiktu pasvētīta un publiski pagodināta pirmajā
svētdienā pēc Lieldienām. Šajā svētdienā - kopš Tridentas
Koncila laikiem - tiek lasīts sv. Jāņa Evaņģēlija fragments,
kas stāsta par Kunga Jēzus parādīšanos Apustuļiem Pēdējo
vakariņu namā un par gandarīšanas sakramenta iestādīšanu.
Tātad, svētbilde parāda augšāmcelto Kristu, kurš nes mieru,
grēku atlaišanu un visādas žēlastības, kas iegūtas par Viņa
ciešanu un nāves uz krusta cenu, kā pēdas Viņš nes savā miesā
un kā identitātes zīmi rāda tās saviem mācekļiem. Asins un
ūdens straumes, kas plūst no pārdurtās Sirds (kas svētbildē nav
redzama) un brūces uz delnām un pēdām atgādina Lielās
Piektdienas notikumus. Šai svētbildei ir raksturīgi divi stari:
sarkans un blāvs. Kad Jēzum jautāja par staru nozīmi, Viņš
atbildēja: 'Šie divi stari nozīmē asinis un ūdeni. Gaišais
stars nozīmē ūdeni, kurš attaisno dvēseles; sarkanais stars
nozīmē asinis, kas ir dvēseļu dzīve’ (D. 299). Šie divi stari
simbolizē svētos sakramentus, svēto Baznīcu, kas piedzima no
Kristus pārdurtā sāna, un Svētā Gara dāvanas, jo Svētā Gara
bibliskais simbols ir ūdens. 'Laimīgs, kas dzīvos to ēnā - teica
kungs Jēzus - jo viņu nesasniegs Dieva taisnīgā roka' (D. 299).
Māsas
Faustīnes garīgais vadītājs Krakovā uzskata, ka svētbildei ir
plašāka interpretācija, jo tā neattiecas vienīgi uz Pashas
notikumiem Kristus dzīvē, bet vispār ir Dieva žēlsirdīgās
mīlestības uz cilvēku zīme. Šī Dieva mīlestība vispilnīgāk
tika atklāta Jēzus dzīves veidā, brīnumos un mācīšanā, bet
sevišķi Viņa ciešanās, nāvē un augšāmcelšanās. Svētbilde
- uzsver pr. prof. I. Ružickis - parāda visas Svētās Trīsvienības
žēlsirdību, tāpēc tiek saukta par Dieva Žēlsirdības
svētbildi, vai Žēlsirdīgā Jēzus svētbildi, jo Viņš
vispilnīgāk atklāja cilvēkam šo noslēpumu.
Svētbilde
ir Dieva Žēlsirdības godināšanas vizuāla sintēze, jo rāda ne
tikai Dieva žēlsirdības noslēpumu, kurš vispilnīgāk tika
atklāts Kristus dzīvē, nāvē un augšāmcelšanās, bet arī
cilvēka atbildi, kāda ir jādod Kungam Dievam, iepazīstot šo mūsu
ticības noslēpumu. Svētbildes uzrakstā ir ievietoti vārdi:
'Jēzu, es uzticos Tev' (vai: 'Jēzu, es paļaujos uz Tevi'). Tie
norāda uz pirmo, galveno cilvēka atbildi uz pretī nākošo Dieva
žēlsirdīgo mīlestību. Un tā ir paļāvība.
Paļāvība
sv. Māsas Faustīnes rakstos nozīmē visas cilvēka dzīves nostāju
pret Dievu, ko nosaka: ticība, cerība, mīlestība, bet no
morāliskajiem tikumiem: pazemība un nožēla [(kā Bībelē
<pazemīga un satriekta sirds>)]. Tā ir bērna nostāja pret
mīlošo tēvu, kuram viņš uzticas bez nosacījumiem. Paļāvības
nostāja pret Dievu - par šo nostāju ir runa Dieva Žēlsirdības
godināšanā - nav kāda dievbijīga sajūta vai ticības patiesību
intelektuāla akceptācija, bet gan ļoti konkrēta nostāja, kura uz
ārieni izpaužas Dieva gribas pildīšanā, kas ietverta baušļos,
paaicinājuma pienākumos vai Svētā Gara atpazītās iedvesmās.
Cilvēks, kas paļaujas, zina, ka Dieva griba viņam ir pati
žēlsirdība, tāpēc ar mīlestību cenšas pieņemt to un pildīt
savā dzīvē.
Svētbilde atgādina arī par galveno kristiešu pienākumu, kas ir aktīva tuvākmīlestība. 'Esiet žēlsirdīgi, kā jūsu Tēvs ir žēlsirdīgs' (Lk 6,36) - saka Jēzus saviem mācekļiem. Tātad, svētbilde, kas parāda Dieva žēlsirdību, vienlaikus atgādina evaņģēlisko aicinājumu - pildot žēlsirdības darbus pret tuvākajiem, kļūt līdzīgiem 'Dieva attēlam'. Kungs Jēzus teica Māsai Faustīnei un caur viņu visiem Dieva Žēlsirdības godinātājiem, ka svētbildei ir jāatgādina Viņa žēlsirdības prasības, 'jo pat visstiprākā ticība, neko nelīdzēs bez darbiem' (D. 742). 'Es pieprasu no tevis žēlsirdības darbus, kuriem jāizplūst no mīlestības uz Mani. Žēlsirdība tev jādara vienmēr un visur tuvākajiem, tu nedrīksti to atstāt, no tās atteikties vai attaisnoties. Es tev dodu trīs veidus, kā darīt žēlsirdību tuvākajiem: pirmais - darbs, otrais - vārds, trešais - lūgšana; šais trīs līmeņos ietveras žēlsirdības pilnība un tas ir mīlestības uz Mani drošs pierādījums. Tādā veidā dvēsele slavē un atdod godu Manai žēlsirdībai' (D. 742). Kungs Jēzus vēlas, lai Viņa godinātāji dienas laikā izpildītu vismaz vienu žēlsirdības aktu pret tuvākajiem - aiz mīlestības uz Viņu.
Apsolījumi
Žēlsirdīgā
Jēzus svētbildes godināšana nozīmē paļāvīgu lūgšanu, kas
saistīta ar žēlsirdības darbiem. Ar tā saprastu svētbildes
kultu Kungs Jēzus saistīja lielus apsolījumus. Jau pirmajā
svētbildes atklāšanas reizē Viņš apsolīja, 'ka dvēsele, kura
godinās šo svētbildi, neies bojā' (D. 48), tas nozīmē, ka Jēzus
deva mūžīgās pestīšanas apsolījumu. Viņš arī apsolīja
lielas sekmes kristīgās pilnveidošanās ceļā, laimīgas nāves
žēlastību un visādas citas žēlastības un laicīgus labumus,
kurus žēlsirdīgie ļaudis ar paļāvību no Viņa lūgs. 'Es
sniedzu cilvēkiem trauku - Viņš teica Māsai Faustīnei - ar kuru
viņiem jānāk pēc žēlastībām pie žēlsirdības avota. Šis
trauks ir šī svētbilde ar uzrakstu: Jēzu, es uzticos Tev'
[(Jēzus, es paļaujos uz Tevi)] (D. 327). 'Caur šo svētbildi Es
dalīšu daudz žēlastību dvēselēm, tāpēc – lai ikvienai
dvēselei ir pieeja tai' (D. 570).
[...]
Māsa Faustīne saņēma no Kunga Jēzus apsolījumu, ka šī
svētbilde pievilks pie Dieva daudzas dvēseles un caur to Dieva
žēlsirdība darbojas dvēselēs (sal. D. 1379). 1938. gada aprīlī
[Māsa Faustīne] pierakstīja 'Dienasgrāmatā': 'Šodien es
ieraudzīju Dieva godu, kura plūst no šīs svētbildes. Daudz
dvēseļu saņem žēlastības, kaut gan par tām skaļi nerunā.
Kaut dažādi ir tās ceļi, Dievs caur to saņem godu, un sātana un
ļaunu cilvēku pūliņi sašķīst un pārvēršas nebūtībā.
Neskatoties uz sātana dusmām, Dieva žēlsirdība uzvarēs pār
visu pasauli un to godinās visas dvēseles' (D. 1789)."
s. M. Elżbieta Siepak ZMBM
tulkoja t. Staņislavs Kovaļskis OFMCap.
no: www.faustyna.pl
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru